Jezelf zijn als ondernemer is goed voor je branding!

Jezelf zijn als ondernemer. Hoe doe je dat en is het verstandig? Ik zal je eerlijk vertellen dat ik er ruim drie jaar over heb gedaan om daar voor mijzelf een antwoord op te vinden. In dit artikel vind je dan ook mijn persoonlijke ervaring en advies terug. Ik wil dit onderwerp graag openbreken omdat ik merk dat veel ondernemers rondlopen met deze vraag. Immers starten veel ondernemers een eigen bedrijf om zichzelf te kunnen zijn, maar vaak blijft dat gedeelte toch een beetje achter. Hoe komt dat en wat kun je eraan doen?

Voor de context vertel ik je graag hoe ik het heb ervaren. Ik stond drie jaar geleden vooral bekend als blogger en toen startte ik een marketing en pr-bureau. Ik was bang dat bedrijven en andere bloggers mij niet serieus zouden nemen. Immers kende iedereen mij van mijn beauty artikelen en gezellige vlogs. Ik ben altijd en overal mijzelf, want ik ben niet het type persoon die zichzelf inhoud. Mijn persoonlijkheid is groot, ik ben heel direct en ik hou van een grapje maken. Naar mijn idee paste dat helemaal niet bij mijn nieuwe bedrijf.

Daarom liet ik mijzelf niet zien en wisten in de eerste twee jaar van Bloggers and Brands weinig mensen dat ik erachter zat. Maar er miste iets, Bloggers and Brands miste ‘soul.’ Het miste een persoonlijkheid, een gezicht en een drijvende kracht achter het bedrijf. Ik merkte dat potentiële klanten mijn bureau niet zo goed konden plaatsen. Het kwam zeer ‘corporate’ en professioneel over, maar dat was het ook. Toen ging ineens het lichtje aan. Mijn klanten zijn mensen, die willen graag spreken met andere mensen.

kaya quintana

Mensen kopen van mensen, mensen vertrouwen andere mensen en mensen willen persoonlijke connecties. En juist het menselijke was hetgeen dat Bloggers and Brands miste, want ik liet mijzelf niet zien uit angst voor afwijzing omtrent mijn achtergrond in bloggen. Jezelf zijn als ondernemer houdt in dat jij je juist NIET hoeft te verstoppen. Het voordeel van een eigen onderneming is dat je te allen tijde jezelf mag zijn. Dit is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor je branding en al jouw klanten.

Inmiddels kun je zien dat ik goed zichtbaar ben. Ik schuif mijn eigen persoonlijkheid niet onder stoelen of banken en dat levert het volgende op:

  • Sterkere branding, want mijn bedrijven en ik zijn geheel uniek.
  • Mijn bedrijven kan ik veel beter onderscheiden van de rest, ik steek boven het maaiveld uit. De meeste bureaus en coaches maken namelijk geen content zoals ik.
  • Ik trek klanten aan die bij mij passen, want ze komen o.a. af op mijn persoonlijkheid.
  • Ik trek meer klanten aan omdat mijn bedrijven door mijn aanwezigheid meer aandacht trekken.
  • Ik voel mij veel beter en mijzelf tijdens mijn werk.
  • Ik kan mij over alles uitspreken, mijn mening geven en zo meer publicaties en bereik genereren voor mijn bedrijven.

Naar mijn idee zijn dit heel fijne voordelen van jezelf zijn als ondernemer. Ik weet inmiddels ook dat mijn angst om afgewezen te worden op mijn persoonlijkheid en achtergrond, geheel ongegrond was. Het is namelijk heel simpel: Klanten willen wel of niet met je werken. Wat de reden is wanneer ze het niet willen maakt niet uit, je kunt er toch niets aan doen. Ten tweede zijn er altijd mensen die je af zullen wijzen. Niet genoeg ervaring, te veel ervaring, niet de juiste vibe, niet wat ze zoeken, geen budget etc.

Daarnaast merkte ik op dat veel ondernemers jezelf zijn als onprofessioneel bestempelen. Professionals worden vaak gezien als mensen in pak met een saaie vocabulaire en een ietwat afgezwakte persoonlijkheid. Echter is professioneel zijn naar mijn inzicht iets heel anders. Ik denk dat professioneel zijn het volgende inhoudt:

  • Beleefd, vriendelijk en relaxed zijn.
  • Afspraken maken en nakomen.
  • Goed werk afleveren en als het niet lukt een oplossing aandragen.
  • Goede communicatie naar klanten toe onderhouden.
  • Streven naar de beste resultaten en aanpassen waar nodig.
  • Meedenken met de klant en niet alleen je eigen ding willen doen.
  • Voor je eigen belangen opkomen zodat klanten weten waar je grenzen liggen.
  • Met plezier je werk doen en soms iets extra’s aan de klant geven.

Jezelf zijn als ondernemer kan je naar mijn mening juist heel veel goeds brengen. Jezelf zijn hoeft ook niet te betekenen dat je niet professioneel bent. Het is ook niet zo dat je hierdoor geen klanten kunt aantrekken, integendeel zelfs! Ik hoop dat je door dit artikel het lef hebt gekregen om jezelf als ondernemer te zijn. Laat je unieke persoonlijkheid en eigenschappen goed zien. Trek zo de juiste klanten aan en groei lekker met je bedrijf mee.

Durf je het toch nog niet helemaal aan? Laat mij dan zeker weten waarom jij nog niet jezelf durft te zijn als ondernemer, ik help je graag verder.

Kaya-Quintana

P.S. Volg my ook via Bloglovin voor blog updates.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.