Drie tips voor een beter verkoopgesprek

Een verkoopgesprek voeren is niet altijd even makkelijk. Sommige klanten praten honderduit, weer andere zeggen bijna niets of ervaren duidelijk weerstand tegen je aanbod. In dit artikel delen wij drie tips voor een beter verkoopgesprek. Want hoewel tegenwoordig veel online gaat, zijn er altijd klanten en momenten die een real live connectie van je vragen. Op zo’n moment kan een verkoopgesprek je winst maken of breken. Heb je nog moeite met het voeren van verkoopgesprekken? Lees dan snel verder!

Wees gewoon jezelf

De beste tip die we je kunnen geven is om gewoon jezelf te zijn. Als zelfstandig ondernemer werk je namelijk in de meeste gevallen een-op-een met je klanten. Voor de klant en jezelf is het prettig als je daarin volledig jezelf kunt zijn. De klant kan zo een goede connectie maken met wie jij echt bent en zal daaraan wennen. Jij hoeft je niet anders voor te doen waardoor je volledig kunt werken zoals jij dat fijn vindtl. Maak dus gewoon die flauwe grappen, gebruik je eigen manier van doen en laat je persoonlijkheid stralen.

Ja, het klopt dat je in sommige verkoopgesprekken jezelf iets anders moet opstellen dan je thuis doet. Grapjes of directe opmerkingen zijn niet altijd gepast. Kies er dan voor om volledig jezelf te zijn met empathie voor wat de klant nodig heeft. Zo kun je de vragen of opmerkingen die je normaalgesproken tijdens verkoopgesprek aanhaalt aanpassen op de persoon of de situatie voor de beste resultaten. Dat kun je uiteraard nog steeds doen middels je eigen verkooptechnieken en inzichten.

Drie tips voor een beter verkoopgesprek
gesprekstechnieken

Doe je huiswerk

Een verkoopgesprek gaat je makkelijker af als je van tevoren weet wie de klant is en wat ze ongeveer nodig heeft. Binnen een half uurtje kun je een klant googlen, passende vragen en tips uitschrijven. Wanneer de klant daadwerkelijk bij jou op gesprek komt kun je gelijk een goede indruk maken. Tevens zorgt een goede voorbereiding voor een zeker gevoel tijdens het gesprek. Jij hebt zo al enige kennis over de klant en dat kunnen de meeste kopers waarderen. Immers voelt iedereen zich graag gehoord en begrepen.

Tijdens het maken van je ‘huiswerk’ kun je ook alvast belangrijke vragen voor de klant opschrijven. Het is namelijk niet alleen aan de klant om de juiste informatie te achterhalen bij jou, het werkt ook de andere kant op. Schrijf voor jezelf vragen op waardoor je erachter kunt komen of de klant daadwerkelijk jouw aanbod nodig heeft (op korte termijn), en daar ook het budget voor heeft. Zo kun je voorkomen dat je bijvoorbeeld urenlang aan een offerte besteedt terwijl de klant enkel wat informatie wilde, maar dat niet heeft vermeld omdat je er niet naar vroeg.

gesprekstechnieken verkoopgesprek

Double check

Een verkoopgesprek werkt twee kanten op: Jij moet kunnen achterhalen of de klant goed bij jou past én andersom! Daarom raden wij aan om tijdens het gesprek je eerder opgeschreven vragen erbij te houden en de antwoorden van de klant te noteren. Dit zorgt voor twee fijne resultaten. De eerste is dat jij zeker weet dat je niets bent vergeten en daadwerkelijke alle informatie van de klant krijgt die je nodig hebt. Het tweede resultaat is dat de klant zich echt gehoord voelt. Immers doe jij je best om punten waar de klant waarde aan hecht op te schrijven.

Aan het einde van het gesprek kun je een ‘double check’ inzetten. Je neemt samen met de klant de antwoorden op alle vragen door om te checken of jullie beide niets hebben gemist. Op deze wijze kun je de klant laten zien dat je haar verhaal serieus neemt. Klanten letten onopgemerkt op dergelijke kleine details. Het gesprek kun je dan afsluiten met het beschrijven van je volgende stappen. Denk aan een passende offerte maken of het eerst nog even met een collega bespreken. Aan jou de keuze!

Zou jij het fijn vinden om een verkoop tutorial te volgen? Laat het ons weten via een comment, dan gaan wij aan de slag met een mooie tutorial. In onze gratis Facebook groep kun je alvast gratis tips vinden.

P.S. Al onze tutorials krijg je gratis bij een Midi of Biggie content marketing abonnement.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.