,

Exclusief: De 3D formule voor meer verkoop via social media

Is de fysieke locatie van jouw bedrijf tijdelijk gesloten (door de lockdown)? Of run je een mooie webshop? Maak je geen zorgen, met de 3D formule van Build my Business kun je meer producten en services verkopen via social media. In dit artikel leggen wij de drie strategieën uit waarmee je klanten kunt aanspreken en motiveren om over te gaan tot een aankoop. De 3D formule kun je inzetten voor een beauty, fashion of lifestyle bedrijf. We raden je in elk geval aan om deze formule regelmatig te gebruiken voor goed resultaat.

De 3D formule

De 3D formule staat voor:

  • Demonstreren
  • Doe het zelf
  • Digitaliseren

Door de drie strategieën van de 3D formule te combineren kun je via social media meer klanten genereren. Middels deze strategieën kun je namelijk de bezwaren die klanten hebben wegnemen. Je hebt wellicht gemerkt dat wij de 3D formule dan ook regelmatig laten terugkomen in je contentplan. Immers krijgen je potentiële klanten de hele dag aanbiedingen te zien van diverse ondernemers. Dit maakt het moeilijk om een keuze te maken.

Jij kunt het maken van de keuze om voor jouw bedrijf te gaan versnellen door meer waarde te leveren dan de concurrent. Veel ondernemers posten namelijk enkel over de nieuwste producten en kortingen. Dat noemen wij bij Build my Business ‘product pushen.’ Herken je dat? Het is erg vervelend als je op Instagram een bedrijf volgt dat alleen maar bezig is met geld verdienen. Als potentiële klant geeft je dat geen goed gevoel. Immers wil je eerst graag weten of het product of de service echt goed werkt.

Wanneer je een of meerdere strategieën uit de 3D formule inzet kun je jouw potentiële klanten laten zien dat jij een echte expert bent door de Demonstraties. Wanneer klanten genoeg vertrouwen in je hebben kun je hen zelfs op afstand helpen met een Doe het zelf oplossing. Klanten die niet kunnen wachten op de juiste oplossing help jij middels het Digitaliseren van je bedrijf. Ofwel, door diverse oplossingen aan te bieden en die ook duidelijk via social media te communiceren, kun je de omzet/winst van je bedrijf verhogen.

Demonstraties

Zien doet geloven en begrijpen doet kopen. Dit is waarom er zo veel beauty en fashion Youtubers zijn die hun eigen collecties verkopen. Immers laten zij dagelijks middels video’s zien hoe hun kijkers, ofwel potentiële klanten de producten die zij verkopen gemakkelijk zelf kunnen gebruiken. Ter voorbeeld: Beauty producten zien er altijd prachtig, maar soms ook wat intimiderend uit. Want hoe gebruik je nu eigenlijk een eyeshadow palette met 88 kleuren?

Laat daarom via korte (live) video’s zien hoe je klanten jouw producten thuis kunnen gebruiken. Kies bijvoorbeeld een bronzer die je zelf verkoopt en maak een korte video waarin je laat zien hoe je de bronzer zelf aanbrengt. Demonstreer bijvoorbeeld welke penselen een klant kan gebruiken voor het aanbrengen van die bronzer. Evenals welke tint het beste past bij een lichte, medium of donkere huid.

Vergeet niet om een concreet aanbod te delen bij je demonstraties, of je dat nu via een video of een normale posts doet. In het onderstaande voorbeeld staan alle punten die je in een concreet aanbod kunt benoemen. Uiteraard pas je alle informatie en prijzen aan met jouw eigen informatie.

Product: Bronzer van Bourjois.
Resultaat: Een prachtige ‘summer glow’ in de winter.
Prijs: Slechts €9,95 of geef hier alvast een van/voor prijs aan als je korting geeft.
Stuks: Momenteel slechts vijf stuks op voorraad.
Deal: Geef een kortingscode weg om de klant extra te motiveren om over te gaan tot een aankoop. Of verhoog het aantal stuks in het mandje door een combideal te delen. Denk aan de bronzer en het bijpassende penseel (t.w.v. €24,95) dat je liet zien in de video, voor slechts €24,95 voor beide. Geef hierbij duidelijk aan dat je de klant dus €15 korting geeft.
Call To Action: Scoor de bronzer of combideal nu via ditismijnwebshoplink.nl of bel naar onze klantenservice om te bestellen.

De 3D formule voor meer verkoop op social media
De 3D formule

Doe het zelf

Kun je klanten (tijdelijk) niet op locatie helpen? Start met het verkopen van de producten die je normaal gesproken tijdens behandelingen/afspraken gebruikt. Creëer bijvoorbeeld een tutorial video die klanten gratis cadeau krijgen als ze de producten kopen. Zo kunnen je klanten tijdelijk zelf een behandeling/service/test uitvoeren en kun jij je omzet verhogen. Als fashion ondernemer kun je bijvoorbeeld een kleurenwaaier verkopen. Middels de waaier kunnen klanten zelf ontdekken welke kleuren hen het beste staan.

Wanneer de klant bij jou de kleurenwaaier koopt kun je bijvoorbeeld instellen dat ze bij de digitale factuur gelijk een video ontvangen. In de video leg jij uit hoe ze de kleurenwaaier kunnen gebruiken op de juiste manier. Zonder uitleg blijft zo’n kleurenwaaier ongetwijfeld in de kast liggen waardoor een klant er eigenlijk niets aan heeft. Door de video kun jij zelfs op afstand de koop van de kleurenwaaier de moeite waard maken, omdat je de klant helpt om er alle voordelen uit te halen.

We raden je aan om in je concrete aanbod duidelijk te vermelden dat de klant de video cadeau krijgt. Wil je jouw expertstatus en klantenservice naar een nog hoger niveau tillen? Dan kun je naast de kleurenwaaier en de gratis tutorial video ook een kort consult van 30 minuten aanbieden. Zo kunnen je klanten (als ze nog vragen hebben) jou persoonlijk spreken en genieten van alle persoonlijke aandacht. Je zou hiervoor ook een speciale Facebook groep kunnen aanmaken zodat je klanten via social media kunt ondersteunen.

Digitaliseren

Dat je klanten niet op locatie te woord kunt staan betekent niet dat je hen niet goed kunt helpen. Inmiddels zijn klanten er aardig aan gewend dat ze online meetings kunnen bijwonen. Dit biedt mogelijkheden om klanten een telefonisch of digitaal consult aan te bieden. Ze hebben ongetwijfeld vragen waar ze graag snel een antwoord op krijgen. Voor onder andere lifestyle ondernemers is dit dé perfecte strategie om online meer te verkopen. 

Wanneer je bijvoorbeeld coaching trajecten op producten op maat verkoopt is het fijn als klanten kort kennis kunnen maken met jouw expertise. Creëer bijvoorbeeld een landingspagina met een boekingssysteem waar klanten een telefonische/digitale sessie kunnen boeken en afrekenen. Zo kun je snel de agenda vullen met korte sessies die jou niet te veel tijd kosten, maar wel je omzet verhogen.

Deel regelmatig op je social media kanalen dat je digitale ondersteuning biedt zodat je klanten nooit te lang op een oplossing hoeven te wachten. Om te demonstreren hoe handig een dergelijke service is, kun je starten met live Q&A’s op social media. Ofwel een livestream waarin je live vragen van klanten beantwoord. Nee, je hoeft niet je geheime recept weg te geven of klanten een volledige oplossing te geven via een gratis livestream. Geef daarvoor in de plaatst net genoeg informatie om klanten te enthousiasmeren en deel vervolgens het concrete aanbod van je digitale service om meer verkopen te genereren.

Heb je vragen over de 3D formule? Laat je vragen achter op het privé forum, dan zorgen wij ervoor dat je binnen 48 uur een reactie krijgt. Ons team denkt graag met je mee voor de beste social media content.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Your Bag
Shop cart Your Bag is Empty