fbpx

Vier content tactieken voor een betere connectie met klanten

betere connectie met klanten

Ons motto: ‘Liever 10 betalende klanten dan 10.000 volgers.’ Maar hoe tover je die volgers om tot klanten? Dat kun je onder andere doen door een betere connectie met klanten te ontwikkelen. Want hoe je het ook wendt of keert, mensen kopen van mensen die ze vertrouwen en waar zij een klik mee voelen. Een connectie maken begint in de eerste en tweede verkoopfase. Op social media kun je daar makkelijk mee starten door niet enkel regelmatig te posten, maar ook daadwerkelijk te communiceren met je potentiële klanten. In dit artikel duiken wij in vier tactieken voor een betere connectie met je klanten, let’s go!

Stel een vraag

Wanneer je post over een interessant onderwerp dat belangrijk is voor je klanten, is het een goed idee om hen daarover een vraag te stellen. Zo voorkom je dat jij enkel aan het zenden bent én start je zonder al te veel moeite een gesprek. Immers vindt elke klant het fijn om gehoord te worden, maar niet elke klant durft zich zonder aanleiding uit te spreken. Je kunt klanten een duwtje in de juiste richting geven door een vraag te stellen.

In de plaats van een vraag kun je ook een stelling delen. Je zal merken dat klanten echt wel het een en ander te zeggen hebben. Door een stelling voelen de meeste mensen zich genoodzaakt om een standpunt in te nemen en die daadwerkelijk te delen. Zo krijg jij meer reacties op je posts en leer je sneller de behoefte van je klanten kennen. Je kunt daar op een later moment met de juiste content op inspelen waardoor klanten een echte connectie met jou voelen.

Maak reageren makkelijk

Sommige klanten vinden het lastig om te reageren op social media als het om een gevoelig onderwerp gaat. Immers ziet iedereen je naam in de reacties staan, tenzij je een nickname gebruikt. Op Instagram, Facebook en Linkedin kun je daarom ook gebruik maken van persoonlijke berichtjes. Nodig klanten uit om je een bericht te sturen zodat je hen een veilig gevoel kunt geven en van een wat langer antwoord kunt voorzien. Dit zorgt voor een goede connectie en die persoonlijke aandacht waar veel klanten behoefte aan hebben.

Op Instagram kun je ook lekker aan de slag met polls, quizzes en vraagstickers in stories. Deze interactieve tools helpen klanten om makkelijk en snel te reageren. De meeste klanten zijn liever lui dan moe, waardoor het gebruik van deze tools hen goed uitkomt. Immers hoeven ze geen hele teksten uit te typen, maar enkel op een knopje te drukken. De resultaten van polls, quizzes en vraagstickers kun je uiteraard later delen om te laten zien dat je daadwerkelijk iets met de antwoorden doet.

betere connectie met klanten
een betere connectie met je klanten op social media

Jij krijgt een shout out en jij krijgt een shout out!

Tover jezelf om tot de Oprah van Instagram en geef klanten die leuke reacties achterlaten regelmatig een shout out. Want hoe fijn is het als iemand erkent dat je als klant de moeite hebt genomen om een reactie te schrijven? Dat is heel fijn én het zorgt ervoor dat je klanten zich gezien voelen. Een connectie maak je namelijk niet enkel door te zenden, maar door over en weer aandacht uit te wisselen voor wat de ander te zeggen heeft. Daarnaast kun je heel duidelijk door shout outs laten zien dat je daadwerkelijk luistert naar de klant.

Shout outs kun je makkelijk doen via je Instagram stories of in de gewone feed op diverse social media kanalen. Vergeet niet om klanten te taggen zodat ze ook weten dat je hen een shout out hebt gegeven. Je kunt ook van tevoren vragen of ze dat leuk vinden, want sommige klanten blijven liever anoniem. Maak er in ieder geval een feestje van en laat zien hoe blij je bent met alle leuke reacties. Want juist in deze bijzondere (lockdown) tijd hebben veel mensen baat bij een stukje erkenning en extra aandacht.

Reageer binnen 24 uur

Ons team reageert regelmatig op onze volgers en misschien ook wel op jouw Instagram posts. Het valt ons echter regelmatig op dat we vaak geen reactie krijgen binnen 24 uur en soms helemaal niet. Niet op tijd reageren werkt op meerdere manieren in je nadeel. Als eerste ben je zo de connectie met je klant kwijt. Ten tweede zal een potentiële klant die niet op tijd of geen reactie krijgt, een volgende keer helemaal niet reageren. Immers heeft het toch geen zin, je krijgt toch geen reactie en dat is zonde van je tijd. 

Wanneer jij wel reageert op je klanten, zorg er dan voor dat je reageert met tekst voor meer interactie. In dit artikel kun je meer tips voor betere interactie op Instagram vinden. Het algoritme van Instagram geeft namelijk de voorkeur aan posts die veel reacties en interacties hebben. Die posts worden door Instagram aan een groter publiek voorgeschoteld. Daadwerkelijk, inhoudelijk en op tijd reageren op de reacties van je klanten zorgt dus voor een betere connectie én een groter bereik.

Hoe verwerk ik deze tips in mijn contentstrategie?

Je kunt starten met ons content marketing abonnement vanaf €50 per maand. Wij zorgen er dan voor dat je elke maand een nieuw contentplan ontvangt waarin al deze tips verwerkt zijn. Evenals een nieuw post idee per dag, zodat je altijd posts hebt die passen bij jouw branche en klanten. Je kunt ook deze tutorial bekijken om kennis te maken met onze werkwijze of jezelf inschrijven voor onze gratis Build your Insta cursus voor een vliegende start.

Sign up and join the club!

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.