fbpx

Zo kun je makkelijk een maillijst opbouwen

makkelijk een maillijst opbouwen

Een maillijst opbouwen kost tijd, maar het is makkelijker dan je denkt. In dit artikel leggen wij uit wat een maillijst is, waar je die voor kunt gebruiken en hoe je er een kunt opbouwen. Heb je dus nog geen maillijst of doe je er te weinig mee, dan is dit het artikel voor jou! Want dankzij dit artikel kun je makkelijk een maillijst opbouwen, let’s go!

Wat is een maillijst?

Een maillijst is simpelweg een lijst met emailadressen van (potentiële) klanten. Die mailadressen bewaar je meestal in een online mailprogramma zoals Mailchimp of ActiveCampaign. Dergelijke bedrijven bieden online software aan zodat jij gemakkelijk en snel je (potentiële) klanten een mail kan sturen. Een maillijst wordt (als je deze goed promoot) steeds langer. Ofwel, je krijgt er steeds meer mailadressen bij zodat je makkelijker een grote groep klanten kunt aanspreken. Handig voor de verkoop!

Je kunt uiteraard verschillende maillijsten hebben. Wij hebben momenteel drie lijsten: Een voor onze potentiële klanten, een voor onze huidige klanten en een lijst voor mensen die enkel onze gratis business tips willen ontvangen. Immers willen wij niet altijd dezelfde mails sturen aan deze drie verschillende groepen. Ze hebben allemaal andere behoeftes en wij zijn uiteraard ook voor #NoSpam. Een maillijst is in ieder geval erg handig als je snel wil communiceren met je potentiële en/of huidige klanten.

Waar kun je een maillijst voor gebruiken?

Een maillijst kun je dus gebruiken om te communiceren met klanten. Je kunt bijvoorbeeld laten weten dat je tijdelijk niet aanwezig bent wegens een vakantie. De maillijst voor potentiële klanten kun je ook inzetten om een nieuw product te lanceren. Juist, een maillijst is dus ook een handige marketingtool die je kunt inzetten voor meer winst. Sommige Business Builders lanceren zelfs hele collecties of nieuwe bedrijven middels e-mail marketing. Een maillijst kost namelijk relatief weinig geld of soms zelfs niets behalve tijd als je een kleinere lijst hebt.

Een maillijst kun je dus heel creatief inzetten. Wij raden aan om je maillijst in te zetten voor PR, ofwel Public Relations en verkoop. De relaties met (potentiële) klanten zijn namelijk erg belangrijk. Je ziet en spreekt ze niet elke dag, maar een korte email helpt je om toch in contact te blijven. De Engelse term hiervoor is ‘nurturing warm leads,’ oftewel klanten opwarmen en vertrouwt maken met jouw (toekomstig) aanbod. Een klant die jou al een beetje kent koopt namelijk sneller dan een ‘cold lead,’ ofwel een klant die jou nog niet kent. Met andere woorden: ‘Je moet het broodje eerst bakken voordat je het kunt serveren.’

maillijst opbouwen
Zo kun je makkelijk een maillijst opbouwen

Het technische gedeelte

Voordat je een maillijst opbouwt is het handig om software uit te kiezen. De meeste startups beginnen met Mailchimp, die is tot 2000 mailadressen gratis. Voor een eenmanszaak met of zonder personeel, denk aan een freelancer/zzp’er is dit de perfecte oplossing. Ook beauty, fashion en lifestyle startups kunnen in het begin goed uit de voeten met een gratis mailprogramma. Er zijn uiteraard verschillende mail providers met meer (gratis) opties zoals Get Revue, MailerLite, ConvertKit en Aweber.

Het maakt niet uit welke provider je kiest. Soms is het zelfs handig om meerdere opties te proberen. Zo hebben wij Mailchimp en Get Revue getest, en bleven wij uiteindelijk lang bij de betaalde versie van Mailchimp hangen. Inmiddels maken wij gebruik van een andere partij. Van de meest bekende mail providers vind je ook veel handige tutorials op Youtube. In online clubhuis vind je binnenkort ook handige tutorials om je te helpen bij het opstellen van een goede mail. Het technische gedeelte uitvogelen kost je soms een beetje tijd, maar maak je geen zorgen! Het is heel normaal om wat meer tijd te gebruiken om nieuwe programma’s te leren kennen. Als echte Business Builder kom je er vroeg of laat vanzelf uit.

Een maillijst opbouwen doe je zo

Er zijn verschillende wegen naar Rome, maar in dit artikel delen wij de meest makkelijke manier: Freebies. Een freebie staat als het ware voor een gratis cadeautje dat een klant krijgt als hij/zij zich abonneert op jouw maillijst. Ondernemers en bedrijven refereren ook vaak naar abonneren op hun nieuwsbrief. Wanneer jij je op hun nieuwsbrief abonneert dan krijg je bijvoorbeeld een kortingscode, dat is de freebie. Middels het delen van een freebie kun je een klant overhalen om te abonneren op jouw maillijst.

Nee, je hoeft niet met kortingscodes te strooien als dat niet past bij jouw product of service. Een freebie kan namelijk ook een gratis printable, werkboekje, tips, een exclusief artikel of video zijn. Dit soort freebies zijn handig voor ondernemers die een service verkopen. Verkoop je een product? Dan kun je ook een kortingscode delen of een sample meesturen bij de eerstvolgende bestelling. Je kunt heel creatief zijn met het motiveren van je klanten en zo je maillijst op te bouwen. Geef wel duidelijk en vaak aan wat de klant van jou krijgt als zij zich abonneert op jouw maillijst. Zo voorkom je het #NoSpamPlease gevoel.

e-maillijst maken

Verstuur je eerste mail

Je hebt het technische gedeelte uitgevogeld en je hebt een freebie klaarstaan voor (potentiële) klanten die zich abonneren op je maillijst. Wat nu? Start met het wekelijks promoten van je maillijst. Geef op al je social media kanalen en website duidelijk aan dat je een maillijst, nieuwsbrief (of een andere leuke benaming) inzet. Vertel regelmatig waar klanten zich kunnen abonneren en wat ze daarvoor terugkrijgen. Denk aan een mail per maand, exclusieve kortingscodes of blog artikelen die ze anders nooit te zien krijgen.

Zodra je het eerste mailadres ontvangt kun je de eerste mail versturen, awesome! Vanaf nu kun je op de beloofde frequentie nieuwe mails sturen naar je klanten. Less is more, spam ze dus niet onverwachts elke dag plat met een nieuwe mail. Hou jezelf aan de belofte die je aan hen hebt gemaakt. Zo kom je betrouwbaar over en kun je de klant daadwerkelijk meer waarde bieden via je maillijst. Je kunt zelfs mails van tevoren maken en inplannen zodat je nooit meer ‘on the spot’ hoeft te bedenken wat je moet schrijven. Maar daarover vertellen wij meer in een toekomstig artikel.

En je ziet hem al aankomen natuurlijk… Je kunt jezelf ook abonneren op onze e-mailupdates waardoor je gelijk onze gratis vijfdaagse Build your Instagram cursus in je mailbox ontvangt. No worries, wij zijn #TeamNoSpam en dus krijg je slechts een mail per maand. Tenzij wij echt heel erg bijzonder nieuws hebben zoals een toffe aanbieding of een nieuwe toevoeging aan ons content marketing abonnement.

P.S. Hoeveel abonnees heb jij al op je maillijst staan?

Related Articles

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.