Tips voor het opstellen van haalbare winst en omzetdoelen

Heb je geen idee waar je kunt beginnen met het opstellen van winst en omzetdoelen (voor het nieuwe jaar)? Dan ben je van harte welkom! In dit artikel help ik je met het opstellen van realistische doelen die je echt kunt behalen. Ik heb namelijk gemerkt dat veel ondernemers het lastig vinden om zulke winst en omzet doelen op te stellen. Heel eerlijk: het is soms ook lastig om te achterhalen waar je op kunt letten en wat daadwerkelijk haalbaar is voor jouw situatie. Gelukkig kun je dankzij dit artikel en de bijbehorende podcast aflevering goed van start met je nieuwe doelen. Let’s go!

Omzet en winst, wat is het verschil?

Omzet en winst zijn twee verschillende dingen. Omzet is al het geld wat er binnenkomt in een bepaalde periode en winst is het geld wat er overblijft na alle kosten. De omzet kan dus vele malen hoger zijn dan de winst, maar we willen natuurlijk dat die winst zo hoog mogelijk ligt. Wanneer iemand bijvoorbeeld zegt €100.000 omzet per jaar te genereren, wil dat niet zeggen dat die persoon ook winst maakt. Wellicht maakt de ondernemer in kwestie wel €90.000 aan kosten, waardoor er maar weinig winst overblijft, zo’n schamele €10.000 per jaar.

Ofwel, deze ondernemer is iets minder succesvol dan de omzet doet overkomen. Want van €10.000 per jaar kun je moeilijk leven. Naar mijn mening is het dan ook een goed idee om vooral naar je winstdoel te kijken. Wat wil jij overhouden onderaan de streep? Dat is namelijk het allerbelangrijkst, want de winst is volledig voor jou! Hoe meer winst, hoe beter en daar zou je focus dan ook mogen liggen voor het nieuwe jaar. Kijk hiervoor niet naar andere ondernemers, want elke situatie is uniek en die van jou dus ook.

Houdt het praktisch

Laten we eerst kijken naar welke kosten je hebt, zoals je kunt leren in het artikel over uurtarieven. Je kunt ook hier de gratis uurtarief calculator downloaden om je privé en zakelijke kosten te berekenen. Want die moet je beide kunnen betalen. Als we winst en omzetdoelen opstellen, dan heeft jouw salaris de grootste prioriteit en die moet dus ook opgenomen worden in je doelen. Want je moet goed voor jezelf kunnen zorgen en dat kan alleen als je jezelf een goed salaris kunt uitbetalen. Daarna komen je zakelijke kosten die je moet voldoen om je bedrijf te kunnen runnen.

Voorbeeld: Je hebt per maand €2500 voor salaris nodig en €3500 voor zakelijke kosten. Dit betekent dat je minimaal €6000 aan omzet moet behalen. Het verschilt per bedrijfsconstructie waar je kosten uit bestaan, zoek dit daarom eerst uit en zet de antwoorden in de uurtarief calculator. Die laat dan ook gelijk zien wat je maandelijkse en jaarlijkse omzetdoel moet zijn.

Je winstdoel kun je in de calculator apart invoeren, dat bedrag neemt de calculator automatisch mee in je maandelijkse omzetdoel. Het kostendekkende omzetdoel in dit voorbeeld is €6000. Zou je daar €500 winst aan toevoegen, dan zal je elke maand €6500 moeten genereren om ook je winstdoel te behalen. Ik raad ondernemers graag aan om een apart winstdoel op te stellen, zodat je er gericht aan kunt werken. In plaats van hopen dat je voldoende geld overhoudt om winst te genereren.

Om je omzetdoel (inclusief winst) te behalen is het van belang dat je precies weet waar al je privé en zakelijke kosten vandaan komen. Maak daarom een lijstje van alle kosten die je maakt, of gaat maken voor je bedrijf. Breng in kaart hoeveel dit per maand gaat kosten, zodat je er een kostendekkend omzetdoel aan kunt hangen.

Als je meer kosten dan inkomsten hebt, ga je verlies draaien. Een van de grootste redenen waarom dit veel ondernemers overkomt, is omdat ze geen inzicht hebben in hun eigen kosten en cashflow. Zet daarom vandaag nog alles op een rijtje zodat je dit kunt voorkomen.

Tips voor het opstellen van haalbare winst en omzetdoelen

Hoeveel klanten heb je nodig?

In het vorige voorbeeld gebruikten we €6000 als omzetdoel en €6500 inclusief winst. Dat lijkt voor sommige ondernemers onhaalbaar. Daarom gaan we het opbreken in iets wat makkelijk en realistisch is: klanten. Om precies te zijn ga je berekenen hoeveel klanten je per maand nodig hebt om je omzetdoel te behalen. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je per klant rekent, maar laten we als voorbeeld €1000 nemen. Als elke klant minimaal €1000 oplevert heb je er dus minimaal zes per maand nodig.


Middels dit psychologische trucje leg je de focus op het aantal klanten in plaats van een groot geldbedrag. Zo kun je positief naar geld blijven kijken, omdat je niet enkel op de cijfertjes focust. In plaats daarvan hoef je enkel te werken aan het binnenhalen van zes klanten. En zeg nu eens eerlijk, dat klinkt toch veel makkelijker? Uiteraard verschilt het aantal klanten per bedrijf en per winst en omzetdoel. Echter helpt deze manier je wel om je omzetdoel haalbaar te maken op een leuke manier. Zes klanten aantrekken is ook makkelijker te doen, omdat je weet waar je op kunt focussen. Dat werkt beter dan hopen dat je elke maand genoeg klanten binnenhaalt.

Schrijf je hieronder in en ontvang de uurtarief calculator binnen twee minuten in je inbox!

.
Uurtarief calculator

Wat is een haalbaar doel?

Als je business teacher help ik je graag met haalbare omzetdoelen stellen. Zo blijft ondernemen leuk! Laten we eens kijken naar hoe je jouw doel haalbaar kunt maken. Verkoop je services? Die kosten doorgaans meer geld en tijd dan fysieke producten, die je vaak slechts eenmaal aanschaft. Hierdoor is belangrijk om te kijken of je omzet en winstdoelen haalbaar zijn. Kijk goed naar hoeveel tijd je per week aan werk wil besteden en hoeveel klanten je daarin goed kunt helpen, als je een service verkoopt.

Als je volgens het voorbeeld in dit artikel €6500 aan omzet moet behalen, maar je slechts €500 per klant rekent, is het dan haalbaar? Want dan moet je dertien klanten binnenhalen. Dat kan lastiger zijn dan per klant €1000 rekenen en maar zes klanten hoeven aantrekken om je doel te behalen. Als je merkt dat je winst en omzetdoelen lastig te behalen zijn, dan kun je uiteraard wat aanpassingen maken. Kijk bijvoorbeeld naar wat je huidige prijzen zijn. Passen die nog bij de lifestyle die je voor ogen hebt en de tijd die je daarvoor wil uittreken? Zo nee, verhoog je prijzen volgens de uurtarief calculator of pas je input per klant aan.

Misschien maak je nu te veel kosten en kun je onnodige aankopen stopzetten zodat je meer winst overhoudt. Financieel inzicht is belangrijk voor ondernemers en ik raad je dan ook aan om alles op papier te zetten. Zo kun je elke dag naar je winst en omzetdoelen kijken, maar ook in de gaten houden of je kosten niet uit de pan rijzen. Want uiteindelijk wil je de kosten laag houden en meer winst genereren!

winst en omzetdoelen

Maak je winst en omzetdoelen behalen leuk

Je doelen behalen kun je leuk maken door ze in te richten voor jouw situatie. Denk aan de lifestyle die je wil leven. Hoeveel salaris heb je daarvoor nodig? En wat wil je allemaal doen om je bedrijf te laten groeien? Let hierbij niet te veel op wat andere ondernemers doen. Want zij hebben een ander kostenplaatje, dromen en lifestyles. Het heeft dan ook geen zin om klakkeloos andermans winst en omzetdoelen over te nemen.

En zomaar hoge doelen kiezen zonder te weten of ze haalbaar zijn, kan heel frustrerend zijn als blijkt dat je ze niet kunt behalen. Zorg goed voor jezelf en verdien geld op een manier die bij je past. Maak je omzet en winstdoelen visueel voor jezelf, zodat je er niet omheen kunt. Mijn omzetdoel ligt momenteel op de €10.000 per maand en mijn winstdoel is €5000. Dat staat ook netjes in mijn planners en bullet journal, zodat ik er elke dag aan kan werken.

Wat is zijn jouw winst en omzetdoelen per maand?

Kaya-Quintana

P.S. Heb je hulp nodig met het bepalen van je eigen winst en omzetdoelen? Boek dan een coachsessie zodat ik je ermee kan helpen. Of mail naar info@buildmybusiness.nl voor advies op maat.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.